SmartBril.info
wat is virtual reality

Wat is virtual reality (VR)?

Wat is virtual reality - VR? Alle informatie en uitleg over wat virtual reality is en wat je er mee kan.
Virtual reality (VR), letterlijk virtuele werkelijkheid of virtuele realiteit, is een vorm van technologie die een wereld kan creëren waarin mensen dingen kunnen ontdekken en vaak ook een interactie mee aan kunnen gaan.
Virtual Reality is bekend geworden door de 3D-bril waardoor films levendiger werden, maar tegenwoordig kun je je ook in een virtuele omgeving bevinden waar jij je, door middel van het echt bewegen van je lichaam, ook in de virtuele wereld beweegt.
Gebruikers hebben interactie met of in de VR-omgeving via een VR-bril. De simulatie kan lijken op een omgeving uit de werkelijkheid, zoals bij piloottrainingen, maar het kan ook anders, bijvoorbeeld bij het manipuleren van 'virtueel' DNA.

bron: Wikipedia

Wat zijn de voor- en nadelen van virtual reality (VR)?

Voordelen
+ Geavanceerde opleidingen en mogelijkheid om te oefenen in VR
+ Afstand tussen mensen wordt verkleind
+ Goedkoper dan werkelijke ervaringen
+ Mogelijkheid om te beleven zonder aanwezig te zijn.

Nadelen
- Technologie nog in ontwikkeling
- Misselijkheid door storing van het middenoor (verantwoordelijk voor het evenwicht)

Wat is de geschiedenis van virtual reality?

De virtual reality-technologieën van vandaag bouwen voort op ideeën die teruggaan tot de jaren 1800, bijna tot het allereerste begin van praktische fotografie. In 1838 werd de eerste stereoscoop uitgevonden, waarbij twee spiegels werden gebruikt om een enkel beeld te projecteren. Dat ontwikkelde zich uiteindelijk tot de View-Master, gepatenteerd in 1939 en nog steeds geproduceerd.

Het gebruik van de term 'virtual reality' werd echter voor het eerst gebruikt halverwege de jaren tachtig, toen Jaron Lanier, oprichter van VPL Research, begon met het ontwikkelen van de uitrusting, inclusief bril en handschoenen, die nodig was om te ervaren wat hij 'virtual reality' noemde. "
Maar zelfs daarvoor ontwikkelden technologen gesimuleerde omgevingen. Een mijlpaal was de Sensorama in 1956. Morton Heilig had een achtergrond in de filmindustrie in Hollywood. Hij wilde zien hoe mensen zich konden voelen alsof ze “in” de film zaten. De Sensorama-ervaring simuleerde een echte stadsomgeving, waar je doorheen “reed” op een motorfiets. Multisensorische stimulatie laat je de weg zien, de motor horen, de vibratie voelen en de uitlaatgassen van de motor ruiken in de ontworpen 'wereld'.
Heilig patenteerde in 1960 ook een op het hoofd gemonteerd weergaveapparaat, het Telesphere Mask genaamd. Veel uitvinders zouden voortbouwen op zijn fundamentele werk. In 1965 bood een andere uitvinder, Ivan Sutherland, 'the Ultimate Display' aan, een apparaat op het hoofd waarvan hij suggereerde dat het zou dienen als een 'venster op een virtuele wereld'.
De jaren zeventig en tachtig waren een onstuimige tijd in het veld. Optische vooruitgang liep parallel met projecten die werkten op haptische apparaten en andere instrumenten waarmee je je in de virtuele ruimte kunt verplaatsen. Bij het NASA Ames Research Center in het midden van de jaren tachtig combineerde het Virtual Interface Environment Workstation (VIEW) -systeem bijvoorbeeld een op het hoofd gemonteerd apparaat met handschoenen om de haptische interactie mogelijk te maken.

De huidige virtual reality-uitrusting van vandaag is veel dank verschuldigd aan de baanbrekende uitvinders van de afgelopen zes decennia die de weg hebben geëffend voor goedkope, hoogwaardige apparaten die gemakkelijk toegankelijk zijn.

Bron: The Franklin Institute (www.fi.edu)

Wat verschilt VR met augmented en mixed reality?

Augmented reality (AR) is een live, direct of indirect, beeld van de werkelijkheid waaraan elementen worden toegevoegd door een computer zoals geluid, video, graphics of data.
Voorbeeld: Google Glass

Mixed reality (MR) is de samenvoeging van reële en virtuele werelden aan nieuwe omgevingen en visualisaties waar de fysieke en digitale objecten naast elkaar bestaan en waartussen een in real time interactie is. Mixed reality gebeurt niet alleen in de fysieke wereld en de virtuele wereld, maar is een mix van realiteit en virtuele realiteit.
Voorbeeld: Hololens

Het grootste verschil tussen AR (augmented reality) en VR (virtual reality) is dat AR gebruik maakt van echte beelden zoals je die gewoon ziet als je kijkt en deze samenvoegt met computer graphics en/of animaties. Hierdoor krijg je nog meer het gevoel dat het virtuele gedeelte thuishoort in het beeld dat je ziet.

Terwijl virtual reality een geheel nieuwe omgeving creëert, vergroot augmented reality de echte omgeving en voegt virtuele content toe. In virtual reality is de echte omgeving volledig verborgen en heb je het gevoel dat je op een heel andere plek bent, waar je werkelijke omgeving er niet toe doet. Bij augmented reality neem je daarentegen je werkelijke omgeving waar, maar ontvang je aanvullende informatie via een display. Augmented Reality speelt een rol bij bijvoorbeeld logistiek of productie, waar speciale glazen extra informatie geven over de inhoud van magazijnen of de functionaliteit van machines. Als u op reis bent, kunt je een AR-app gebruiken die informatie geeft over bezienswaardigheden wanneer je je smartphone erop richt.
Terwijl virtual reality de echte omgeving vervaagt en deze vervangt door een nieuwe virtual reality, vult augmented reality de echte omgeving aan met aanvullende informatie.

6 voorbeelden van innovaties met virtual reality

Virtual reality heeft de potentie om een enorme meerwaarde te realiseren op verschillende toepassings- en technologische gebieden waaronder:

• Life Sciences & Health: Het simuleren van een operatie waarbij chirurg en assistenten samen kunnen trainen;
• High Tech Systemen en Materialen: Een multidisciplinaire R&D-afdeling die met meerdere belanghebbenden over de hele wereld een eerste concept in virtual reality kan ontwikkelen en testen (design review);
• Maintenance: Het trainen van onderhoud en reparaties op moeilijk te bereiken installaties, zoals boorplatforms, onderzeeërs, vliegtuigen of ruimtestations;
• Creatieve industrie: Een architect kan samen met de toekomstige bewoner in virtual reality een woning ontwerpen. De bewoner kan (op afstand) samen met de architect keuzes maken die direct vertaald worden naar een virtuele representatie;
• Applied gaming: Het trainen/omgaan met situaties die in real-life bijna niet te simuleren zijn, zoals een watersnoodramp, terroristische aanslag, aardbeving, etc. Met name het kunnen trainen op samenwerking en onderlinge coördinatie is hierbij van grote meerwaarde;
• Gaming: games spelen tegen vrienden in virtual reality zonder dat de gebruikers zich in één ruimte bevinden.

Wat is een VR-bril en wat kun je ermee?

VR-brillen, ook wel virtual reality-bril of VR-headsets genoemd, behoren tot de zogenaamde head-mounted displays. Maar hoe werkt zo'n VR-bril nu precies en wat kun je ermee?
Een VR-bril (head-mounted display) is een apparaat voor het weergeven van verschillende inhoud op een display dat direct op het hoofd wordt gedragen. VR-brillen of VR-headsets doen visueel denken aan omvangrijke duikmaskers en worden, zoals deze, direct voor de ogen gedragen. Het wordt met verschillende hoofdbanden aan het hoofd bevestigd. Afhankelijk van het type VR-bril bevat de headset zelf sensoren en andere technische componenten of bestaat de bril alleen uit de behuizing en de lenzen.

De VR-bril creëert een 3D-beeld dat zich via verschillende sensoren aanpast aan je hoofdbewegingen, waardoor je het gevoel hebt niet alleen naar een driedimensionaal beeld te kijken, maar je midden in een driedimensionale wereld te bevinden. Je kunt omhoog, omlaag, naar links en naar rechts kijken en dankzij de head-tracking van de sensoren past het beeld zich keer op keer aan je gezichtslijn en hoofdbewegingen aan. Met een hoogwaardige VR-bril en hoge resolutie content is het nauwelijks mogelijk om visueel een verschil met de echte wereld vast te stellen.

Bijzonder levensechte indrukken in Virtual Reality worden ‘immersive’ genoemd. Het bijvoeglijk naamwoord komt van de Engelse term Immersion, wat in het Nederlands vertaald kan worden als onderdompeling. In een meeslepende virtuele omgeving heb je niet alleen de mogelijkheid om met je omgeving te communiceren, maar de virtuele realiteit ziet er ook heel levensecht en echt uit.

Bron: Wikipedia

Waarom worden sommige mensen ziek in Virtual Reality?

Als de fysieke en visuele sensaties niet overeenkomen, kan dit misselijkheid veroorzaken. De evolutie heeft ons gevormd door het feit dat dergelijke tegenstrijdigheden vaak verband houden met vergiftiging. Net als bij reisziekte, reageren onze hersenen op dergelijke afwijkingen met misselijkheid: als iets ons vergiftigt, moeten we ervan afkomen en overgeven. Hoe beter de grafische weergave en de resolutie van de virtuele realiteit, hoe lager het risico op misselijkheid. De framesnelheid moet vooral 90 frames per seconde zijn. Veel patiënten kunnen het risico ook minimaliseren door er geleidelijk en langzaam aan te wennen.

Welk soort VR-bril kan ik het beste kopen?

VR-brillen voor smartphones bedienen vooral de massamarkt. Ze zijn beschikbaar voor een lage prijs en bieden, in combinatie met een krachtige smartphone, een door en door overtuigende, meeslepende VR-ervaring, zelfs als ze de high-end devices voor computers en PS4 niet kunnen bijhouden. Dit maakt ze bijzonder geschikt voor alle gebruikers die zonder al te veel geld een eerste blik in de virtuele wereld willen opvangen. Een VR-bril is ook zeer geschikt voor iedereen die maar af en toe de virtuele wereld bezoekt.

De VR-headsets voor de gameconsole en de computer zijn met hun beduidend hogere prijs vooral geschikt voor de echte VR-enthousiastelingen. Afhankelijk van of je de PlayStation 4 of een krachtige spelcomputer gebruikt om te spelen, moet je kiezen voor de Sony VR-headset voor de PlayStation of voor de VR-bril voor de computer zoals de Oculus Rift of de HTC Vive.

Belangrijk! De drie belangrijkste categorieën VR-headsets in de gaming- en entertainmentsector zijn niet en in geen geval compatibel met elkaar. Je kunt goedkope VR-bril voor de smartphone niet aansluiten op de PlayStation 4, een andere gameconsole of een computer. De VR-headsets van Sony, Oculus of Vive zijn niet te gebruiken zonder de benodigde gameconsole of een krachtige computer.

Meer informatie over Virtual Reality vind je hier: