Gaming en entertainment zijn de meest voorkomende toepassingsgebieden voor VR, maar er zijn andere branches die profiteren van deze technologie:
• onderwijs en training
• Medisch en gezondheidszorg
• Sociale wetenschappen en psychologie
• Digitale marketing en verkoop
• Engineering en ontwerp
Naast games zijn er verschillende soorten VR-content en -ervaringen beschikbaar, waaronder:
• Cinematic VR: deze VR-films geven de gebruiker het gevoel dat hij de hoofdrolspeler is.
• Virtueel theater: het is mogelijk om films te kijken alsof je in een bioscoop zit, maar de films zijn niet in VR.
• Fish tank VR: gebruikers kunnen de virtual reality-ruimte bekijken en verkennen, maar er geen interactie mee hebben.
• VR-rit: deze ervaringen, vaak achtbaanritten, zijn video's die in 360 ° zijn gemaakt vanuit het perspectief van een persoon.
• Sociale VR: gebruikers kunnen virtueel anderen ontmoeten op sociale platforms, zoals VRChat.
Er zijn meer geavanceerde soorten ervaringen met hyperrealiteit, waarbij gebruikers de VR-omgeving en -inhoud daadwerkelijk kunnen voelen (aanraking, geur, enz.). Dit is alleen beschikbaar in speciale VR-parken of ruimtes zoals de VOID.