MR maakt een unieke mix van realiteit en virtuele inhoud op een natuurlijke manier mogelijk. De hoeveelheid weergegeven virtuele inhoud (hologrammen) kan worden gekozen om bij de specifieke toepassing te passen. Dit kan variëren van een paar kleine virtuele annotaties op een echt object (bijv. Virtueel wijzen op de belangrijkste componenten van een stuk laboratoriumapparatuur) tot een grote virtuele scène met veel componenten en complexe interacties. En aangezien de basis voor de scène de werkelijkheid is, hoeft dit nooit expliciet te worden aangegeven (zoals bij VR).
Gebruikers kunnen nog steeds de echte wereld waarnemen en ermee communiceren. Dit is vooral relevant voor veilige navigatie en voor interactie met andere gebruikers in de buurt. Voor de laatste zorgt MR voor realistische en natuurlijke interactie. Dit in tegenstelling tot VR, waar vanwege het doel om de gebruiker volledig onder te dompelen in een virtuele wereld een onnatuurlijke en beperkte oplossing zoals het gebruik van avatars nodig is om gebruikers te belichamen.
Vooral multi-user applicaties kunnen profiteren van de combinatie van een reguliere fysieke omgeving met gedeelde Mixed Reality content. In plaats van deelnemers te ontmoeten die naar een gedeeld presentatiescherm kijken, kunnen ze hun eigen weergave van de gedeelde virtuele inhoud kiezen, of zelfs persoonlijke aanpassingen maken wanneer de MR-toepassing een dergelijke functie biedt. Dit kan bijvoorbeeld worden gebruikt om alleen specifieke informatie weer te geven die relevant is voor een bepaalde gebruiker. In wezen wordt het presentatiemedium een omgeving voor meerdere gebruikers. En met geavanceerde zogenaamde “anchoring” wordt het mogelijk om virtuele content op een vaste fysieke locatie te plaatsen, ook over langere tijd. Verankerde inhoud kan vervolgens worden bekeken, bewerkt of gebruikt door meerdere gebruikers, tegelijkertijd of op verschillende momenten.
Door de doorzichtige weergavetechnologie die wordt gebruikt, neemt een gebruiker altijd nog steeds sommige delen van de echte wereld waar, waardoor de kans op misselijkheid of andere fysieke effecten (iets bekend uit Virtual Reality) wordt geminimaliseerd. Het gebruik van een op het hoofd gemonteerd MR-apparaat lijkt veel op het dragen van een geavanceerde bril, in tegenstelling tot de volledige omhulling en onderdompeling van een VR-apparaat, wat ongemakkelijker kan aanvoelen.
Het gebruik van een op het hoofd gemonteerd apparaat leidt mogelijk tot meer natuurlijke interactie met de hand, en bevrijdt de gebruiker van het fysiek beheren van het apparaat, wat ook afleidt.
Hieronder enkele voordelen van Mixed Reality:
• Sneller kwaliteitsborgingsproces
• Vermindering van onderhoudsoproepen
• Vooruitgang van de opleiding van werknemers
• Beperk het tekort aan geschoolde arbeidskrachten